Friday, 10 August 2012

CARA MEMBUAT IKAN MASIN


Ikan kering ni ada 2 jenis: samada dibuang sisiknya atau tak dibuang sisik. Dua2 jenis pun sedap sangat, ikut pada cara mana kita nak masak.

Yang TAK dibuang sisik tu sangat sedap kalau digoreng garing macamtu saja. sbb sisik2 tu memberikan rasa crunchy dan melindungi daging ikan tu dari terlalu garing masa kita jemur. atau kalau kita buat sambal tumis ikan masin, pun sedap kalau guna yang bersisik nih.

yang dibuang sisik pulak, sedap dan senang dimakan kalau kita masak gulai, samada gulai lemak atau kari, dengan nenas atau terung atau kacang. Jadi, takdelah sisik2 tu keluar masa gulai menggelegak dan mengganggu keselesaan masa makan nanti..

ikan tengah dijemur
Since sekarang ni musim snapper, so ikan snapper pun sedap dibuat ikan masin. Kalau snapper segar, macam ada bau hanyir sikit, tu yang kami tak berapa gemar makan, tapi bile jadi ikan masin, takde pulak rasa hanyir tu. Rasanya, masa diperap dengan garam haritu, segala air ikan tu dah keluar, so rasa hanyir tu pun dah hilang.




cara buat ikan masin ni, menurut cara pak mertua ku, yang memang dulu meniaga ikan di pasar, dan buat ikan kering yang besar2 ni macam kurau, talang, merah, tenggiri dan lain2 lagi. caranya:

ikan disiang belah belakangnya supaya tercerai dari tulang tgh.
buang segala isi perut dan insang.
basuh ala kadar aje. jangan basuh beriya nanti hilang manis nya.
kemudian garam diletak dalam bekas, selapis, letak ikan selapis garam lagi selapis, ikan dan garam berselang seli. jgn lupa sumbat sikit garam dalam kepala ikan tu
last sekali mesti garam.
kemudian tutup dengan kertas, dan letakkan benda berat di atasnya utk tekan ikan tu. boleh letak besen isi air pun takpe. Simpan kat luar je (bukan dlm peti ais).
selepas 2 hari, bolehla dikeluarkan ikan tu, dibasuh, dan dijemur.




kalau ikut cara ni, air ikan tu dah abis keluar, so kalau betul2 panas, 1 hari je dah boleh kering cantik. kalau shower mcm cuaca sekarang, 2 hari pun dah ok dah.



ikan masin bersisik yang dah dipotong2.. ready utk digoreng



sedap makan nasik panas dengan ikan masin snapper bersisik. Cuba lah!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...